Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Basarab I” al judeţului Dâmboviţa a desfăşurat un exerciţiu cu forţe în teren în cazul unui accident de aviaţie civilă. Tema exerciţiului a fost: „Situaţie de urgenţă generată de prăbuşirea unei aeronave cu pasageri în mediu acvatic – Zona Lacurilor Brăteşti”. Exerciţiul a avut loc în com. Văcăreşti, sat Brăteşti, Lacul nr. 3, între orele 11:00 -13:00. Scopul exerciţiului a fost acela de verificare a capacităţii de reacţie a componentelor subsistemului local de management al situaţiilor de urgenţă pentru conducerea acţiunilor de limitare şi înlăturare a efectelor unui accident de aviaţie civilă. Situaţia operativă specială:
„În data de 29.06.2015, orele 11.00, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Basarab I” al judeţului Dâmboviţa este anunţat prin Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112, de către conducătorul unui autoturism că, în timp ce traversa localitatea Brăteşti, pe DN 71 Bucureşti -Târgovişte, pe sensul de mers către Bucureşti, a observat o aeronavă în zbor la înalţime foarte mică. De asemenea, cetăţeanul a relatat că aeronava a lăsat o dâră de fum negru, probabil de la motor, iar la scurt timp după aceasta, s-a auzit un zgomot puternic, probabil de la impactul cu solul al aparatului de zbor. La 2 minute după acest prim apel, prin Sistemul 112 se primeşte un nou anunţ referitor la zborul în picaj al unui avion de pasageri, spre partea stângă a DN 71, sens de mers către Târgovişte; de asemenea, se raportează că s-a auzit un zgomot puternic, probabil de la prăbuşirea aeronavei. În urma accidentului aviatic, aeronava de pasageri s-a prăbuşit în lacul Brăteşti, coada şi aripa dreapta a avionului s-au desprins de corpul acestuia; avionul s-a prăbuşit pe partea dreaptă, corpul rămas al avionului fiind scufundat parţial în apă;
ROMATSA a comunicat faptul că aeronava avea la bord 65 de persoane, inclusiv membrii echipajului. În urma accidentului aviatic, au rezultat morţi şi răniţi, o parte a acestora din urmă (35-40 persoane) reuşind să părăsescă epava avionului şi să sară în apă, în încercarea de a se autosalva, plutind împreună cu resturi ale epavei. Mai există şi un număr neprecizat de persoane pe epavă, solicitând ajutor şi spunând că sunt multi oameni prinşi în interiorul epavei.”
Dintre obiectivele exerciţiului amintim: verificarea viabilităţii Planului de intervenţie în cazul unui accident de aviaţie civilă, la nivelul judeţului Dâmboviţa; verificarea modului de organizare şi funcţionare a cooperării între forţele participante la exerciţiu; dezvoltarea deprinderilor de lucru în echipă în cadrul procesului de elaborare a deciziilor şi de acţiune a forţelor şi mijloacelor de intervenţie. S-a urmărit de asemenea antrenarea comandantului intervenţiei şi a grupei operative pentru gestionarea unei situaţii de urgenţă generate o eventuală prăbuşire a unei aeronave cu pasageri, pe teritoriul zonei de competenţă a iSU Dâmboviţa; antrenarea efectivelor în realizarea unei intervenţii eficiente, în scopul prevenirii agravării situaţiei de urgenţă, limitării/înlăturării consecinţelor acesteia; verificarea timpilor operativi de intervenţie; evaluarea consecinţelor probabile ale unui accident de aviaţie civilă; antrenarea personalului în folosirea indicativelor radio şi verificarea viabilităţii sistemului de comunicaţii pentru forţele proprii, precum şi pentru cele cu care se cooperează; perfecţionarea deprinderilor personalului privind cercetarea şi stabilirea cauzelor probabile ale evenimentului.
În cazul echipajelor SMURD şi SAJ s-a urmărit: triajul victimelor; acordarea asistenţei medicale de urgenţă; transportul persoanelor accidentate la
UPU.
Exerciţiul a avut două etape principale:
I. Într-o primă etapă s-a pus accent pe identificarea loculului evenimentului care, în prima fază, nu a fost indicat exact; după aceea, au fost furnizate ISUJ coordonatele geografice exacte, personalul din dispeceratul ISUJ a identificat locul pe harta 112 şi a procedat la dirijarea prin mijloace de comunicatii a forţelor cere începuseră deja deplasarea către zona indicată în prima fază.
Tot în această etapă, s-a urmărit punerea în aplicare a Planului operaţional de intervenţie în situaţia unui accident de aviaţie civilă, document operativ ce are în prim plan relaţionarea cu ROMATSA şi angrenarea unor instituţii/agenţii şi capa-bilităţi de la nivelul întregului judeţ Dâmboviţa.
II. În faza a două a exerciţiului, după ce s-a transmis de la locul evenimentului faptul că avem de-a face cu o situaţie deosebit de complexă – aeronavă prăbuşită în mediul acvatic, cu un număr mare (35-40) de răniţi care plutesc pe suprafaţa apei -s-a pus accent pe:
– declanşarea Planului Roşu de intervenţie al judeţului Dâmboviţa – ceea ce presupune alocarea pentru intervenţie a tutror resurselor SMURD şi SAJ de la nivelul judeţului, completate, la nevoie, cu resurse de acelaşi tip din judeţele vecine;
– implicarea CJSU în gestionarea intervenţiei, preşedintele CJSU fiind prezent la locul acţiunii pe toată durata exerciţiului;
– deplasarea de către ISUJ la locul evenimentului a unui număr de şase bărci pneumatice de salvare(capaci-tate 10 persoane), lansarea la apă şi lucrul efectiv pentru extragerea răniţilor din mediul acvatic şi aducerea acestora pe ţărmul lacului;
– preluarea conducerii intervenţiei de către inspectorul şef al ISUJ, constituirea, la faţa locului, a Punctului de comandă înaintat (sub conducerea inspectorului şef, cu sprijinul grupei operative a ISUJ Dâmboviţa, aflată la faţa locului) şi a Punctului medical avansat (PMA) – sub conducerea medicului şef al UPU-
SMURD;
– preluarea răniţilor în Punctul Medical Avansat, triajul acestora, acordarea primului ajutor medical (inclusiv cu aportul echipajelor de la Crucea Roşie Dâmboviţa), preluarea de către ambulanţele SMURD şi SAJ a răniţilor şi transportarea acestora la UPU Târgovişte, CPU Titu şi CPU Găeşti, în funcţie de codul urgenţei medicale (stabilit de medicul-şef al UPU-SMURD); – asigurarea la locul evenimentului a unui punct de informare publică, a unui punct de asistenţă psihologică şi a unui punct de asistenţă religioasă; – asigurarea ordinii publice la locul evenimentului de către echipa de jandarmi a IJJ Dâmboviţa, respectiv, asigurarea fluenţei rutiere de către poliţiştii din cadrul IPJ Dâmboviţa;
– asigurarea condiţiilor de prezervare a locului evenimentului după operaţiunile de salvare, în vederea cercetării la faţa locului de către organele abilitate, urmată de extragerea persoanelor decadate din epave şi, ulterior, degajarea resturilor aeronavei;
– s-a realizat si cooperarea cu ISUJ limitrofe pentru trimiterea la locul evenimentului a echipei de scafandri (ISU Bucureşti-Ilfov), a autospecialei de transport victime multiple (ISUJ Teleorman), precum şi a Punctului de comandă mobil (ISUJ Teleorman).
Exerciţiul cu forţe în teren s-a încheiat cu un scurt bilanţ, ocazie cu care s-a concluzionat că obiectivele propuse au fost atinse, cu accent pe faptul că s-a reuşit antrenament cu un număr de şase bărci de salvare de 10 persoane, s-a reuşit strângerea la un singur loc – locul evenimentului – a tuturor instituţiilor/agenţiilor cu rol în gestionarea unei situaţii de urgenţă de anvergura celei prezentate şi, nu în ultimul rând, antrenamentul în gestionarea situaţiilor de urgenţă cu număr mare de victime. Desigur că s-au desprins şi idei de îmbunătăţire, pe care fiecare instituţie/agenţie participantă şi le va impune spre rezolvare, având ca integrator ISU „Basarab I” Dâmboviţa, care va şi efectua verificarea implementării acestor obiective de eficientizare a activităţilor comune de intervenţie.
Accident aviatic simulat pe Lacul nr.3, în comuna dâmboviţeană Văcăreşti
Date: