Zeci de credincioşi au participat ieri la slujba Aghiasmei celei Mari

Date:

nifonIeri, 6 ianuarie 2016, cu ocazia sărbătorii Botezului Domnului, la Catedrala Mitropolitană din Târgovişte, Înaltpreasfinţitul Părinte Arhiepiscop şi Mitropolit NIFON, însoţit de numeroşi preoţi şi diaconi, a săvârşit Sfânta Liturghie, la finalul căreia, în faţa sfântului lăcaş, a oficiat slujba Aghiasmei celei Mari.
Zeci de credincioşi au fost prezenţi la această sărbătoare, cunoscută, tradiţional, şi sub numele de Boboteaza, care actualizează liturgic, botezul Domnului Iisus în râul Iordan, de către Sf. Prooroc Ioan Botezătorul, înaintemergătorul Domnului, moment ce anticipează botezul creştin. Credincioşii care au participat la acest eveniment, au avut ocazia să primească Sfânta Aghiasmă.
Agheasma (sau aghiasmă sau aiasmă) este apă sfinţită (de la grecescul „to aghi-asma”= sfinţire). Sfinţirea apei se realizează la rugăciunile preoţilor, prin pogorârea Duhului
Sfânt.
După importanţa şi modul ei de întrebuinţare, Agheasma este de două feluri: mică şi mare. Agheasma mică se săvârşeşte de preot în tot timpul anului, cu scopul sfinţirii oamenilor, caselor, pământului şi a întregii zidiri. Sfinţirea agheasmei mici se mai numeşte şi sfeştanie şi se poate face şi în casele oamenilor. Dimineaţa, pe nemâncate, se ia anafora (anafura, pâinea rămasă de la prescură şi sfinţită în altar) şi apoi agheasma mică.
Agheasma mare se săvârşeşte de arhiereu sau preot, şi numai într-un cadru festiv: la biserică, lângă o apă curgătoare, un lac, sau pe malul mării şi numai de Bobotează (6 ianuarie) sau în Ajunul ei. Ea coincide cu ziua în care lisus a fost botezat de loan, ocazie cu care a sfinţit toate apele pământului şi, prin ele, ca printr-un sistem sanguin, toată Natura. Rugăciunea de sfinţire a Agheasmei Mari este foarte puternică, deoarece se face o întreită chemare a Duhului Sfânt. De aceea, dacă este păstrată bine închisă şi fără a lăsa înăuntru impurităţi, Agheasma Mare rămâne curată şi proaspătă timp de ani de zile. Este una dintre marile minuni care se săvârşeşesc an de an sub ochii noştri. Agheasma Mare se ia pe nemâncate din 6 ianuarie până pe 14 ianurie. După ea, se ia anafora. În restul anului, preotul duhovnic poate recomanda celor opriţi de la împărtăşanie să ia Agheasma Mare ca mângâiere. Totuşi, Agheasma Mare nu ţine loc de Împărtăşanie. Pe 7 ianuarie, cu Agheasma Mare se stropesc casele, ogoarele, viile, animalele, pentru a le feri de rele.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Popular

Știri
Dâmbovița

Optimizarea SEO pentru bloguri. Cum să crești organic și să-ți monetizezi conținutul?

În anul 2024, pe măsură ce algoritmii motoarelor de...

Bărbat salvat de la moarte de către pompierii dâmbovițeni 

Un bărbat în vârstă de 70 de ani a...

Clipe de groază pentru un șofer 

Noaptea trecută, pompierii dâmbovițeni au fost solicitați să intervenim...

Incendiu puternic la un lan de grâu 

Alerta s-a dat la 112 și s-a solicitat intervenția...