Noul an şcolar bate la uşă, iar unele unităţi de învăţământ din Dâmboviţa nu sunt pregătite să primească elevii. 26 de şcoli şi grădiniţe nu au primit autorizaţie de funcţionare, unele dintre acestea riscând chiar suspendarea activităţii, din cauza problemelor descoperite de organele de control. Unele nu au apă curentă, unele funcţionează în clădiri degradate, iar cele mai multe au toaletele în fundul curţii. În aceste cazuri, şcoala poate începe numai pe răspunderea primarilor şi a directorilor unităţilor de învăţământ cu deficienţe. O comisie mixtă formată din reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar şi inspectori de la Direcţia de Sănătate Publică Dâmboviţa a controlat şcolile şi grădiniţele din judeţ, iar concluziile nu sunt deloc mulţumitoare. Motivele sunt aceleaşi ca de fiecare dată: clădirile nu au fost reabilitate, lipseşte apa curentă, iar multe dintre şcoli încă mai au toaleta în curte. Printre cele 26 de şcoli şi grădiniţe fără autorizaţie, 14 şi anul trecut erau în aceeaşi situaţie, ceea ce înseamnă că nu s-au făcut eforturi pentru remedierea problemelor. Unităţile şcolare din Glodeni şi anul acesta, ca şi anul trecut, se regăsesc pe lista neagră. Şcoala şi Grădiniţa Glodeni, precum şi Şcoala şi Grădiniţa Lăculeţe nu au îndeplinit nici anul trecut şi nu îndeplinesc nici acum condiţiile legale de a primi autorizaţie sanitară. O situaţie dezastruosă este şi în comuna Corbii Mari, unde nouă şcoli şi grădiniţe nu au primit autorizaţii. La Şcoala gimnazială şi Grădiniţa Corbii Mari, copiii sunt nevoiţi să bea apă de la o cişmea care nu a fost niciodată verificată din punct de vedere al potabilităţii.
La Şcoala din Corbii Mari, WC-urile din fundul curţii,demne de un film din anii ’70
În spatele curţii, cu lumină obscură, cu uşi care abia se mai ţin în balamale şi ferestre printre care şuieră vântul, unele fără intrare şi fără acoperiş, toaletele de la Şcoala din centrul comunei Corbii Mari strigă după investiţii şi bat obrazul celor care ar trebui să se preocupe de aceste lucruri. În centrul comunei, chiar la drumul principal, în satul cu acelaşi nume, şcoala în care învaţă sute de copii, de la I c I a s a pregătitoare până la elevi de clasa a X-a, la unele capitole-cum ar fi cadre didactice, geamuri şi uşi din termopan, internet şi mobilier în unele săli de curs, concurează cu instituţiile de profil din oraşe. Reversul medaliei însă este demn de un film din anii ’70, poate şi pentru că toaletele pe care atât elevii, cât şi cadrele didactice le folosesc au fost concepute şi lucrate cam tot pe-atunci. Toaletele acestei unităţi şcolare din Corbii Mari, din spatele curţii, aduc mai degrabă a nişte magazii dezafectate. Atât cadrele didactice cât şi elevii s-au obişnuit cu situaţia. Şi ei, oricum, n-au nici o putere. Conducerea Şcolii speră ca, într-o bună zi, să se repornească lucrările pentru extinderea şi modernizarea şcolii care au demarat în urmă cu şase ani dar au stagnat din lipsă de fonduri. Edilul localităţii spune că a bătut pe la toate uşile însă nimeni nu l-a băgat în seamă, investiţia fiind abandonată. Totodată, unitatea şcolară funcţioneză fără autorizaţie sanitară, fiindcă nu are apă curentă, iar elevii şi cadrele didactice folosesc încă WC-ul din fundul curţii. Dacă aşteptăm tot timpul să vină banii de la stat nu facem nimic. Însă sunt primari care au luat atitudine, folosind resurse bugetare proprii. Nu se poate să aştepţi la infinit de la stat. Dar mai ştiu că este mult mai comod să aştepţi să vină de la alţii… Este o situaţie destul de dificilă. Când s-a petrecut tragedia în satul Viişoara, când o fetiţă a murit înecată în haznaua din spatele şcolii, instituţiile abilitate spuneau că vor remedia toate problemele care pun în pericol viaţa elevilor. Între timp, totul s-a dat uitării. Oameni buni, ce aşteptăm să se mai întâmple o nenorocire şi abia atunci să luăm atitudine? Treziţi-vă la realitat. Nu vă jucaţi cu viaţa copiilor.
Controalele vor fi reluate şi cu o săptămână înainte de începerea anului şcolar, aşa că autorităţile locale şi directorii de şcoli mai au la dispoziţie câteva zile pentru a remedia problemele. Dacă nu vor fi rezolvate problemele, se vor trimite adrese primăriilor şi factorilor de decizie.
Şcoli şi grădiniţe cu probleme
Date: