Sala mare a Prefecturii Dâmboviţa a găzduit, ieri, pentru mai multe ore, Adunarea Generală a membrilor Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) „Reabilitarea colectării, transporturilor, tratării şi depozitării deşeurilor solide în judeţul Dâmboviţa”, precum şi o discuţie pe baza bugetului pe anul 2013 şi a Ordonanţei de urgenţă nr. 3/2013 privind reglementarea unor măsuri pentru reducerea unor arierate din economie. Cele două întâlniri au fost coordonate de preşedintele Consiliului Judeţean Dâmboviţa, Adrian Ţuţuianu, vicepreşedinţii Gabriel Grozavu, Ioan Marinescu, şi nu au lipsit nici prefectul judeţului, Victor Sanda, şi Emilian Rusu, directorul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Dâmboviţa. În sală au fost prezenţi aproximativ 80 de primari din cei 89. Toate proiectele de hotărâre dezbătute au aprobate în unanimitate în cadrul Adunării Generale a ADI. Nu au lipsit discuţiile aprinse pe tema gradului scăzut de colectare a taxei de habitat la nivelul comunelor dâmboviţene. Preşedintele Adrian Ţuţuianu a ţinut să sublinieze faptul că, în foarte multe localităţi, cetăţenii nu-şi plătesc taxa de habitat şi, drept urmare, datoriile către Supercom cresc de la o lună la alta. Mesajul preşedintelui CJ Dâmboviţa către primari a fost ca, în perioada următoare, să se facă o inventariere clară a tuturor gospodăriilor din judeţ care plătesc taxa de habitat şi a celor care sunt scutite de la plată. Totodată, preşedintele CJ Dâmboviţa a spus că va trimite în teren câte doi reprezentanţi de la Serviciul Public Judeţean de Alimentare cu Apă, Canalizare şi Salubrizare Dâmboviţa, pentru a verifica toate problemele legate de colectarea deşeurilor şi a taxei de habitat. Tot în cadrul acestei întâlniri, preşedintele CJ Dâmboviţa a punctat faptul că SUPERCOM nu s-a achitat de multe dintre obligaţiile asumate prin contract. De exemplu, operatorul ar fi trebuit să colecteze gunoiul din judeţ de două ori pe săptămână pe timp de iarnă şi de trei ori vara, lucru pe care nu l-a făcut niciodată de la semnarea contractului şi până în prezent şi ar fi trebuit, mai ales în oraşe, să spele tomberoanele după ce au fost golite de gunoiul menajer, obligaţie nerespectată până acum. Date fiind aceste lucruri, dar şi altele de natură administrativă şi fiscală, preşedintele Adrian Ţuţuianu i-a anunţat deja pe cei de la SUPERCOM că suma de disponibilitate scade cu 6 miliarde lei vechi şi, în consecinţă, nu va plăti mai mult de 22 de miliarde pe lună pentru prestarea serviciului de salubritate: „Direcţia Generală a Finanţelor Publice a făcut o verificare, s-a constatat că ceea ce descărcăm pe localităţi, pe plătitor de taxă şi beneficiar de serviciu, înseamnă 22 de miliarde. Şi atunci dânşii au spus că de la 22 de miliarde la 28 de miliarde, cât e suma de disponibilitate în contract, este o plată nejustificată şi nu este aferentă unui serviciu prestat. Ca urmare, nici TVA-ul aferent acestor 6 miliarde, legal, nu este deductibil. Eu le-am spus domnilor de la SUPERCOM că suma de disponibilitate maximă pe care eu o accept este de 22 de miliarde. Mai mult, am constatat, analizând contractul, că, cu acceptul tacit al fostei conduceri a CJ Dâmboviţa şi al primarilor care au ridicat mâna în necunoştinţă de cauză sau nu, obligaţia SUPERCOM-ului era să ridice de două ori gunoiul iarna şi de trei ori vara, în cele 28 de miliarde”, a afirmat Adrian Ţuţuianu.
Criza, criză, iar nevoile sunt mari!
Preşedintele Consiliului Judeţean Dâmboviţa, Adrian Ţuţuianu, a declarat, ieri, că cerinţele financiare ale primarilor din Dâmboviţa sunt mult prea mari comparativ cu puterea de acoperire a viitorului buget judeţean. Adrian Ţuţuianu vrea finanţare exclusiv pe priorităţi. Declaraţia a fost făcută la întâlnirea pe care a avut-o cu toţi aleşii din judeţ pentru a dezbate cerinţele fiecărei comunităţi locale: „S-au cerut bani de către primării, valoarea ridicân-du-se la 75 milioane euro, iar bugetul judeţului pentru anul 2013 este de 45 milioane euro. Trebuie să ne limităm la banii prevăzuţi, pe care îi avem la dispoziţie şi i-am rugat şi pe primari să vină cu priorităţi, astfel încât pe priorităţi să repartizăm banii. Parcă suntem bolnavi cu capul”, a declarat preşedintele Adrian Ţuţuianu.
Primăriile nu vor să se împrumute de la Trezorerie pentru plata arieratelor
Preşedintele CJ Dâmboviţa, Adrian Ţuţuianu, la întâlnirea cu primarii unităţilor administrativ teritoriale, a adus în discuţie şi prevederile Ordonanţei de urgenţă nr. 3/2013 privind reglementarea unor măsuri pentru reducerea unor arierate din economie. Practic, toate unităţile administrativ teritoriale care înregistrează arierate au posibilitatea să primească de la bugetul de stat un credit de trezorerie, cu o dobândă de 5,2%, acordat pe o perioadă de maxim 5 ani pentru a-şi plăti datoriile pe care le au faţă de anumiţi agenţi economici. Mulţi primari nu au îndrăznit să încearce această portiţă, ca urmare a apariţiei Ordonanţei de Urgenţă 3/2013 care obligă autorităţile locale care înregistrează arierate la 31 ianuarie 2013 să reducă volumul acestora cu cel puţin 85% în termen de două luni, deci până la 31 martie, în caz contrar Trezoreria urmând să le reţină sumele ce le revin şi cu acestea să limiteze arieratele cu pricina. Preşedintele CJ Dâmboviţa, Adrian Ţuţuianu, a atras atenţia multor primari, să se grăbească să ia împrumuturi pentru plata arieratelor, deoarece Consiliul Judeţean Dâmboviţa nu le va plăti datoriile: „Puteţi să-mi faceţi adrese în fiecare zi, că doriţi finanţare, cofinanţare, eu nu încalc legea şi cred că nu înţelegem logica de funcţionare a Consiliului Judeţean. Acesta nu este finanţatorul primăriilor. Consiliul Judeţean face două lucruri: dă nişte bani pentru echilibrare, iar atunci când ne mai asociem pe vreun obiectiv, sprijinim realizarea acestuia. Lămuriţi-vă o dată pentru totdeauna, Consiliul Judeţean are propriile obiective, are propriile investiţii de făcut, trebuie să se ocupe de drumurile judeţene, trebuie să se ocupe de Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, trebuie să se ocupe de Spitalul Judeţean”, a declarat Adrian Ţuţuianu. Preşedintele CJ Dâmboviţa a atras atenţia şi asupra gradului de colectare a fondurilor proprii de către primării: „Sunt localităţi care au
45%, 50%, 16% grad de
colectare a veniturilor proprii. Nu se poate să ai grad de colectare a veniturilor proprii de 16%, iar după aceea să veniţi la mine să îmi spuneţi că vă trebuie bani. Toţi cei care aveţi arierate, faceţi documentaţii rapid, ca să putem lua aceste credite care ne permit să le plătim. Cine are arierate înregistrate şi nu ia credit înseamnă că e neserios. Creditul acordat de Trezorerie nu este ca cel de la bancă, nu vă cer lucruri complicate, nu vă cer garanţii, vă cer doar să vă depuneţi documentele şi să plătim din luna următoare a aprobării cererii, în rate lunare egale, rate şi dobândă”, a mai spus Adrian Ţuţuianu.
Primarii vor bani cât pentru două bugete ale judeţului
Date: