Proiectul cuprinde masuri care trebuie luate de patronii restaurantelor înainte şi dup[ deschiderea localurilor, cele dinainte privind masuri organizatorice, inclusiv trierea angajaţilor şi instruirea lor.
Pe lâng[ masurile de igiena, administratorii restaurantelor trebuie sa respecte urmatoarele mai multe reguli printre care se numara stabilirea circuitelor cu sens unic, daca este posibil, ce trebuie parcurse de clienţi în unităţile de alimentaţie publica, astfel încât sa se minimizeze contactele fizice între aceştia (exemplu: înspre şi dinspre toaleta). Totodata, la intrarea în restaurant, se va face un triaj observaţional al clienţilor, iar accesul celor cu semne vizibile de infecţie respiratorie va fi interzis. La intrarea în unitatea de alimentaţie publica, pe mese şi la grupurile sanitare vor exista dispozitive cu produse biocide avizate/autorizate, necesare dezin-fectarii mâinilor clienţilor.
De asemenea, portul maştii de catre clienţi va fi obligatoriu în cazul deplasarii în zonele comune ale unitaţii de alimentaţie publica.
Se va interzice transferul meniurilor, solniţelor, olivierelor şi al altor obiecte de pe o masa pe alta. Acestea vor fi dezinfectate dupa plecarea clienţilor de la o masa şi, unde este posibil, se vor folosi meniuri de unica folosinţa. Vor mai fi interzise consumul de produse stând în picioare, pentru a minimiza circulaţia clienţilor în interiorul unitaţii, consumul de ali-mente/bauturi la scaunele situate la bar şi activitaţile de divertisment (dans) în cadrul unitaţii de alimentaţie publica.
În unitaţile cu plata la casa de marcat se vor instala panouri de protecţie din plexiglas şi va fi încurajata plata cu cardul, fie la casa, fie catre personalul de servire.
Prin ordinul respectiv se stabileşte un numar de maximum 6 clienţi care pot ocupa o masa, excepţie de la aceasta regula facând doar membrii de familie, şi se asigura respectarea distanţei între ocupanţii meselor alaturate prin amplasarea meselor pe principiul „o masa ocupata, una libera”.
În funcţie de amplasarea meselor şi cu respectarea prevederilor ordinului comun, se va stabili numarul maxim de locuri care pot fi ocupate în cadrul unitaţii de alimentaţie publica. Acest numar va fi afişat într-un loc vizibil, la intrarea în unitatea de alimentaţie publica, iar ocuparea locurilor se va face cu rezer
vare anterioara sau cu înscriere în registru la sosire (colectare date de contact pentru minim o persoana pentru fiecare masa), astfel încât sa se evite aglomerarile la intrarea în unitate şi sa se faciliteze ancheta epidemiologica în cazul apariţiei unui caz de îmbolnavire între clienţii localului. Excepţie de la aceasta regula fac clienţii unitaţilor de alimentaţie publica ce deservesc unitaţi de cazare (hoteluri, pensiuni), unde rezervarea se poate face pe baza numarului camerei unde sunt cazaţi. La servirea mesei personalul restaurantului va purta masca, îşi va dezinfecta mâinile înainte de fiecare servire şi va informa clienţii cu privire la regulile de igiena, dezinfectare şi distanţare fizica, precum şi a necesitaţii limitarii timpului de servire a mesei, acolo unde este cazul.
Angajaţii restaurantelor vor asigura curaţarea şi dezinfecţia cu produse biocide avizate/autorizate, a tuturor spaţiilor/suprafeţelor unde au acces clienţii, precum şi a ustensilelor utilizate în timpul servirii mesei.
Prin ordin se recomanda aerisirea cât mai frecventa a incintelor, prin deschiderea ferestrelor şi/sau usilor, cu folosirea sistemelor de aer condiţionat în caz de canicula. Localurile dotate cu aparate de aer condiţionat trebuie sa aiba un program de întreţinere a echipamentelor de climatizare în concor-daţa cu recomandarile producatoru-lui, vor asigura curaţarea şi schimbarea filtrelor pentru sistemele centralizate de aer condiţionat precum şi a celor de la sistemele de ventilaţie din lifturi, în locaţiile unde accesul catre unitatea de alimentaţie publica presupune folosirea acestuia.
Totodata ca programul în restaurante şi cafenele va fi între ora 6:00 şi 24:00, ultima comanda putând fi luata la ora 23:00.
Nerespectarea regulilor din ordinul comun va atrage sancţionarea contravenţionala drastica a firmelor respective, putând duce chiar la suspendarea autorizaţiei de funcţionare.