Conform unui nou sondaj, europenii ar fi dispuşi, în majoritatea lor, să îşi schimbe obiceiurile de cumpărare şi să se orienteze către produse mai ecologice, însă mulţi dintre ei consideră că nu au acces la suficiente informaţii şi nu au încredere în afirmaţiile producătorilor legate de caracterul ecologic al produselor. Sondajul privind „Atitudinile europenilor faţă de construirea pieţei unice a produselor ecologice” indică faptul că mai mult de trei sferturi din respondenţi ar fi dispuşi să plătească mai mult pentru produsele ecologice dacă ar avea certitudinea că produsele respective sunt cu adevărat ecologice (77 %). Cu toate acestea, doar cu puţin mai mult de jumătate din cetăţenii UE (55 %) consideră că sunt suficient de informaţi cu privire la impactul asupra mediului al produselor pe care le cumpără şi le utilizează. Janez Potoşnik, comisarul pentru mediu, a declarat: „Bineînţeles că dorim cu toţii să vedem mai multe produse ecologice pe rafturi, dar acest sondaj arată că cei mai mulţi dintre noi suntem derutaţi de afirmaţiile privind caracterul ecologic al produselor şi nu le considerăm demne de încredere. Acest lucru este în detrimentul consumatorilor şi nici nu recompensează acele societăţi care depun cu adevărat eforturi în acest sens. Colaborăm cu societăţileşi cu alte părţi interesate pentru a stabili acele informaţii credibile pe care consumatorii le caută atunci când cumpără produse. Acest lucru va contribui la dezvoltarea pieţelor şi la crearea de oportunităţi pentru inovare şi investiţii în economia verde.” Marea majoritate a cetăţenilor UE consideră că achiziţionarea de produse ecologice poate avea un impact pozitiv asupra mediului (89 %) şi că produsele respective sunt la fel de eficace ca şi produsele obişnuite (74%). Cetăţenii care au declarat că au încredere că produsele etichetate ca fiind ecologice sunt mai puţin dăunătoare pentru mediu sunt cei mai numeroşi în Portugalia (84 %), Malta (82%), Franţa (81 %) şi Belgia (81%), în schimb numărul acestora este semnificativ mai scăzut în Germania (44%), România (46 %) şi Ţările de Jos
(47 %).
Puţin peste jumătate din cetăţenii UE (52 %) au, în general, încredere în afirmaţiile producătorilor cu privire la performanţele de mediu ale produselor lor, însă majoritatea (54%) consideră că rapoartele societăţilor cu privire la propriile lor performanţe de mediu nu sunt demne de încredere. Cetăţenii UE vor considera cel mai probabil că afirmaţiile care le sunt prezentate sunt exagerate sau înţelătoare în România (40%), Bulgaria (40%), Grecia (39%) şi Letonia (37%). Această reticenţă este mai rară în Malta (17 %) şi în Estonia (20%). Cu toate acestea, este susţinută puternic (69% din respondenţi) ideea de a impune societăţilor obligaţia de a publica rapoarte privind performanţele lor globale de mediu şi privind performanţele de mediu ale produselor lor.
În întreaga UE, două treimi dintre cetăţeni (66 %) ar fi dispuşi să plătească mai mult pentru un produs dacă garanţia de fiabilitate a acestuia ar fost extinsă la cinci ani. Mai mult de nouă din zece respondenţi (92%) consideră, de asemenea, că ar trebui să fie indicată durata preconizată de viaţă a produselor. Aproape jumătate dintre toţi respondenţii (47%) au decis în ultimele 12 luni să nu ducă la reparat un produs defect din cauza costurilor prea ridicate de reparare.
Un procent important din respondenţi (45 %) consideră că produsele alimentare nu sunt sigure pentru consum după data înscrisă în indicaţia „a se consuma de preferină înainte de”. Aceasta înseamnă că, în fiecare zi, cantităţi mari de alimente comestibile sunt irosite sau aruncate la gunoi. Mai mult de trei sferturi din cetăţenii din Suedia (81%), Austria (77%) şi Regatul Unit (77%) cred că produsele alimentare sunt sigure pentru consum după data din indicaţia „a se consuma de preferinţă înainte de” de pe etichetă. Acest punct de vedere este împărtăşit de mai puţin de unul din cinci cetăţeni în România (14%) şi în Lituania (17%).
Îngrijorare majoră pentru deteriorarea mediului
Date: