O nouă serie de evenimente online, marca „Proiectul CRED” (Curriculum Relevant, Educaţie Deschisă pentru toţi), au debutat. La discuţiile din cadrul evenimentului participă experţi în educaţie, cadre didactice din mediul universitar, iar transmisiunea live, pe pagina Facebook „Proiectul CRED”, permite şi interacţiunea cu publicul.Contextul epidemiologic din ultimul an a impus o serie de schimbări majore şi, implicit, a presupus numeroase adaptări la situaţia întâmpinată. Astfel, în cazul sistemului educaţional, resursele online de predare-învăţare-evaluare au devenit cele mai accesibile soluţii, în majoritatea cazurilor.Un mod de lucru nou, implementat atât de rapid, necesită însă, ulterior, studii şi analize amănunţite.
De aceea, un colectiv, format din cadre didactice universitare şi cercetători cu preocupări constante pentru inovare în educaţie prin utilizarea resurselor şi instrumentelor digitale – a iniţiat o amplă cercetare evaluativă privind desfăşurarea activităţilor cu elevii în perioada de suspendare a activităţii faţă-în-faţă, în perioada martie 2020 – februarie 2021.
La cercetare au participat peste 10.000 de profesori din învăţământul preuniversi-tar, rezultatele acesteia indicând avantajele implementării unui învăţământ exclusiv online, dar şi problemele întâmpinate, scopul studiului urmărind totodată identificarea şi implementarea soluţiilor de optimizare. Investigaţia relevă măsurile de sprijin necesare şi poate constitui baza pentru decizii la nivel local şi central.
Seria evenimentelor online „Curriculum relevant, educaţie deschisă: un an de învăţare online” urmăreşte analizarea publică a datelor colectate şi interpretate şi, totodată, transmiterea unor recomandări relevante şi utile, emise de profesionişti din domeniu, plecând de la rezultatele obţinute.
„Un segment important al cadrelor didactice devine mai eficient. E un proces de durată, abia început, accelerat de pandemie, şi este evidentă contribuţia unor proiecte mari cum este proiectul CRED, precum şi aportul „extern” din acest ultim an – companii, ONG-uri, părinţi. Începem să înţelegem mai bine ce se întâmplă şi ce nu se întâmplă în educaţie, înţelegem că ne putem implica şi începem să avem cu toţii aşteptări mai mari şi mai adecvate educaţiei secolului nostru”, declară conf.univ.dr. Merima Carmen Petrovici, manager al proiectului „Curriculum Relevant, Educaţie Deschisă pentru toţi” –
CRED.
Ciprian Fartuşnic – cercetător ştiinţific principal gr. I, Unitatea de Cercetare în Educaţie (CNPEE) şi coordonator partener CNPEE în cadrul proiectului CRED -constată, la rândul său, că „rezultatele de cercetare ale acestui studiu amplu ne oferă date de cercetare foarte utile pentru a înţelege mai bine implicaţiile pandemiei COVID 19 asupra sistemului nostru de educaţie. Am obţinut date privind desfăşurarea activităţilor didactice la distanţă sau online care confirmă aşteptările echipei de cercetare, dar şi rezultate surprinzătoare, care invită la reflecţie şi la o analiză sistematică. De exemplu, există rezultate care ne indică faptul că pentru o parte dintre profesorii participanţi la cercetare, întreruperea cursurilor faţă în faţă a fost un moment de repoziţionare în raport cu propria disciplină. Cu alte cuvinte, această perioadă a reprezentat (şi) un context de chestionare a unor convingeri, de părăsire a unor rutine şi de redefinire a aşteptărilor de la elevi, atât în ceea ce priveşte rezultatele învăţării, cât şi alte aspecte din perspectivă socio-emoţională, precum autonomia în învăţare. De asemenea, observăm un număr semnificativ de profesori care declară că şi-au dezvoltat diferite competenţe digitale, de la cele de utilizare a unor platforme sau aplicaţii, la folosirea şi chiar crearea unor resurse educaţionale. Astfel, studiul este un instrument util pentru a explora şi valorifica oportunităţile pe care aceste timpuri fără precedent le-au oferit sistemului de educaţie, dincolo de toate provocările pe care le-au adus”.
„Curriculum relevant, educaţie deschisă: un an de învăţare online”
Date: