Noile propuneri urmăresc să deschidă către concurenţă reţelele feroviare naţionale, să asigure un nivel mai ridicat al investiţiilor şi să le ofere călătorilor servicii mai variate şi de calitate mai bună. Comisia Europeană propune măsuri menite să deschidă către concurenţă pieţele transportului intern de călători. Propunerile au scopul de a stimula investiţiile şi de a le oferi călătorilor servicii de mai bună calitate.
Pe lângă faptul că este sigur şi eficient, transportul feroviar contribuie la descongestionarea traficului rutier, sporeşte securitatea energetică a UE şi îi reduce amprenta de carbon.
Totuşi, în Europa sunt puţini cei care călătoresc cu trenul, iar investiţiile în modernizarea şi extinderea reţelelor lipsesc aproape cu desăvârşire. Pachetul feroviar face parte din strategia UE de inversare a acestei tendinţe.
Mai puţină birocraţie, costuri mai mici
Conform acestor propuneri, responsabilitatea pentru eliberarea certificatelor de siguranţă pentru operatori şi a autorizaţiilor de introducere pe piaţă a vehiculelor ar trece de la guvernele naţionale la Agenţia Europeană a Căilor Ferate. În acest fel, s-ar accelera procesul de autorizare, costurile pentru operatorii feroviari s-ar reduce cu circa 500 de milioane de euro până în 2025 şi ar fi încurajaţi să intre pe piaţă noi operatori.
O calitate mai bună şi o ofertă mai variată
Măsurile propuse ar deschide către concurenţă reţelele naţionale de transport de călători. Ar fi organizate inclusiv licitaţii pentru administrarea reţelelor de stat. Alături de alte reforme, propunerile ar avea ca efect şi extinderea reţelei feroviare a UE. Călătorii şi operatorii ar avea de câştigat 40 de miliarde de euro până în 2035. În prezent, în UE reţelele de stat asigură peste 90% din transportul pe calea ferată. Doar Suedia şi Regatul Unit dispun de pieţe complet deschise. Germania, Austria, Italia, Republica Cehă şi Ţările de Jos şi-au deschis parţial pieţele.
Eficienţă crescută
Noile norme le vor oferi administratorilor privaţi de cale ferată independenţă operaţională şi financiară faţă de operatori. Propunerile vor elimina eventualele conflicte de interese şi le vor oferi operatorilor acces la toate reţelele de căi ferate, fără discriminare.
Lucrători mai bine protejaţi
Aceste propuneri vor genera noi locuri de muncă de mai bună calitate, cum s-a întâmplat deja în cazul statelor membre care şi-au deschis reţelele către concurenţă.
Normele UE le vor permite guvernelor naţionale să le solicite noilor contractanţi preluarea lucrătorilor odată cu contractele de achiziţii publice.
Propunerile vor fi analizate de către Parlamentul European şi de guvernele statelor membre.
UN MEDIU MAI COMPETITIV, SERVICII MAI BUNE
Date: