La începutul lunii iunie, 199 de grupe de cadre didactice, din toate regiunile ţării – dintre care 84 din învăţământul primar şi 115 din învăţământul gimnazial – au demarat cursurile de formare continuă acreditate, nivel II, în cadrul CRED. Premiera constă în faptul că toate aceste grupe, mai exact peste 4.500 de cadre didactice, vor participa exclusiv online la cursurile CRED, în conformitate cu noile reglementări din sistemul educaţional românesc, adoptate în contextul pandemiei cauzate de noul coronavirus.
Anterior prezentei etape de formare, anume în intervalul februarie – mai 2020, 311 grupe de cursanţi – dintre care 134 din nivelul de învăţământ primar şi 177 de grupe din învăţământul gimnazial – au trecut cu succes de etapa de evaluare finală, după ce, din luna aprilie, au realizat tranziţia totală de la cursuri desfăşurate în sistem blended-learning (faţă în faţă şi online) către cursuri de formare organizate exclusiv online. Continuarea în mediul virtual a cursurilor de formare a fost posibilă datorită ordinului de ministru numărul 3.845/27.03.2020, conform căruia a fost aprobată desfăşurarea activităţilor de formare continuă din sistem blend-ed-learning în sistem exclusiv online.
Pe întreg parcursul activităţilor de formare online, experţii din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării asigură monitorizarea externă a activităţilor de formare şi a evaluării finale a cursanţilor.
Până în prezent, în cadrul proiectului CRED, au fost formate 17.752 de cadre didactice. Mai precis, cursul acreditat de formare continuă, nivelul II, a fost absolvit cu succes de 9.694 de cadre didactice din învăţământul primar şi 8.058 de cadre didactice din învăţământul gimnazial, care au fost astfel pregătite şi pentru desfăşurarea, optimă şi în condiţii de eficienţă, a activităţii didactice la distanţă. Stau mărturie declaraţiile participanţilor la cursurile de formare CrEd, printre care cea a doamnei Corina Dan, profesor de Limba Engleză la Şcoala „Alexandru loan Cuza” din Brăila: „Un curs în care am învăţat multe lucruri şi care îmi vor fi deosebit de utile pentru perioada care va urma. O altă caracteristică deosebită a cursului ar fi modul de organizare care, cumva, m-a „obligat” să exersez, ceea ce a fost în avantajul cursanţilor. Informaţiile bine structurate şi organizate, lecţiile online, posibilitatea de a exersa în echipă şi de a învăţa şi de la colegi, forumul, materialele video prezentate în mod profesionist, înregistrările lecţiilor la care avem acces – totul a fost util pentru dezvoltarea abilităţilor de a utiliza instrumentele online în procesul educativ şi mai ales la clasă. Cred că aceste deprinderi formate şi consolidate acum şi aceste materiale vor fi utile şi în viitor, deschizându-se o perioadă inovatoare în învăţământul românesc”.
În cadrul proiectului CRED, vor fi formate, în total, 55.000 de cadre didactice din învăţământul preuniversitar, acestea având astfel oportunitatea de a participa la programe de formare continuă acreditate, adaptate nevoilor lor reale/actuale, atât din perspectiva implementării curriculum-ului, cât şi din cea a formării/dezvoltării competenţelor cheie digitale, esenţiale în vederea desfăşurării activităţilor didactice, mai ales în perioada pe care o traversăm. „Curriculum relevant, educaţie deschisă pentru toţi” – CRED este un proiect de anvergură pentru sistemul educaţional românesc, fiind lansat în anul 2017 şi având o durată de implementare de 4 ani. Este cel mai important proiect al Ministerului Educaţiei şi Cercetării ce vizează învăţământul preuniversitar şi este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 20142020. Proiectul se implementează la nivel naţional şi are 12 parteneri – instituţii publice.
CRED este parte integrantă a Strategiei Europa 2020, prin Strategia privind Reducerea Părăsirii Timpurii a Şcolii (aprobată prin Hotărârea de Guvern nr. 417/2015).
Cursurile de formare a cadrelor didactice organizate în cadrul proiectului „Curriculum Relevant, Educaţie Deschisă pentru toţi” – CRED continuă
Date: