Deputatul Claudia Gilia: Sistemul educaţional românesc se zbate zilele acestea într-o realitate care împarte copiii în două mari categorii: cu sau fără acces la Internet

Date:

Deputatul PSD Dâmboviţa, conf.univ.dr.Claudia Gilia, este omul care prin profesia de cadru didactic pune suflet pentru bunul mers al sistemul educaţional românesc. Parlamentarul nu a ezitat să caracterizeze situaţia de la acest moment din sistemul educaţional românesc: „Bâlbele, inconsecvenţa şi incertitudinea sunt coordonatele educaţiei din România”. Mai mult, deputatul Claudia Gilia a adresat şi o întrebare către ministrul Educaţiei privind concret, măsurile pe care le are Ministerul în vedere cu privire la modul de desfăşurare a procesului educaţional pe perioada pandemiei de Covid-19:
„Am purtat în aceste săptămâni multiple discuţii cu părinţi şi cadre didactice cu privire la modul de desfăşurare a procesului educaţion-al.În calitate de părinte, dar şi de cadru didactic, am observat deficienţe majore în gestionarea acestui proces.Dacă ar fi să caracterizez situaţia aş spune că bâlbele, inconsecvenţa şi incertitudinea sunt coordonatele educaţiei din România, la momentul actual. Sistemul de învăţământ este doar parţial pregătit, o parte din cadrele didactice nu posedă în acest moment suficiente informaţii şi competenţe specifice instruirii asistate de calculator, iar curriculumul permite într-o măsură secvenţială transpunerea în activităţi la distanţă. Cei care au copii la şcoală ştiu foarte bine despre ce vorbesc, la fel şi cadrele didactice.
Tot ce am văzut zilele acestea este o delegare a responsabilităţilor fie către părinţi, fie către cadrele didactice, fie către inspectoratele şcolare judeţene ori către autorităţile locale.În acest sens, am adresat doamnei ministru Monica Anisie o întrebare, în calitate de depu

tat, în care i-am solicitat să răspundă la următoarele chestiuni:

  1. Din datele Ministerului Educaţiei, câţi eb-vi din România nu au acces la Internet? Dar profesori?
  2. Ce măsuri a luat Ministerul Educaţiei pentru a creşte gradul de accesabilitate al elevilor şi al cadrelor didactice la cursurile online?
  3. Care este planul Ministerului Educaţiei şi Cercetării pentru recuperarea materiei de către elevii care nu pot participa la şcoala online? Când şi cum se va face acest lucru?
  4. Ce se întâmplă cu elevii cu CES sau cu cei cărora din motive medicale nu le este recomandată folosirea dispozitivelor digitale?
  5. Ministerul Educaţiei şi Cercetări a făcut propuneri pentru implementarea unor forme de sprijin pentru părinţii care trebuie să îşi reia activitate şi care nu au cu cine lăsa copiii în perioada când sunt la serviciu (mai ales

situaţia familiilormonoparentale)?

  1. Care este gradul de implementare al proiectului „Curriculum relevant, educaţie pentru toţi – CRED -? Acest proiect are în vedere şi elaborarea a 7200 de resurse educaţionale deschise pentru toate nivelurile, care pot fi utilizate în situaţia actuală.
  2. Ce linii de finanţare din fonduri europene aţi utilizat/identificat pentru a veni în sprijinul unităţilor de învăţământ în vederea dotării cu laptop-uri sau tablete, ce vor putea fi utilizate de cadrele didactice şi elevi?
  3. Aveţi în vedere modificarea Programului „Euro 200”, prin ridicarea plafonului financiar

pentru acordarea acelor vouchere, precum şi pentru extinderea posibilităpi de achiziponare de tablete?

  1. Pentru Evaluarea Napon-ală şi pentru examenul de Bacalaureat, Ministerul Educapei şi Cercetării a analizat modul în care elevii suntafectap de perioada de carantină, atât în ceea ce priveşte pregătirea pentru examene, cât şi starea lor emoponală generată de izolare, de lipsa de comunicare cu profesorii, colegii? Este foarte important să nu fie viciate rezultatele acestor examene, care sunt baza traseului edu-caponal viitor al fiecărui elev.
  2. Există sau urmează să fie elaborat un „plan roşu” şi la nivelul sistemului educaţional

românesc, astfel încât, de acum înainte, în cazuri excepţionale (ex. pandemii sau alte situaţii de urgenţă), şcoala să poată funcţiona în sistemul online pentru toţi copiii şi toţi profesorii, la capacitate maximă?
În situaţia actuală, intervenţia statului este imperios necesară şi urgentă. Pentru deci-denţii actuali, spre reflecţie câteva soluţii:

  1. Elaborarea unei strategii pe termen lung care să valorifice experienţa acumulată în sistemul educaţional în acest context, ţinând cont de studiile şi analizele făcute de specialişti, dar şi de feedbackul recent al cadrelor didactice, sindicatelor, al asociaţiilor elevilor, studenţilor etc.
  2. Investiţii strategice în echipamente şi în dezvoltarea de resurse digitale. Asigurarea accesului echitabil la resurse şi instrumente digitale destinate fiecărei categorii de benefi

ciari ai educaţiei, fiecărui nivel de studiu, fiecărei discipline;

  1. Finanţarea, prin programe europene şi naţionale, atât a pregătirii continue a cadrelor didactice, cât şi pentru dotarea unităţilor de învăţământ;
  2. Găsirea unor soluţii alternative pentru situaţiile în care educaţia la distanţă nu este posibilă;
  3. Realizarea de parteneriate cu autorităţile locale, ONG şi firme High Tech în vederea furnizării de instrumente digitale, oferirea de abonamente la Internet etc.;
  4. Încheierea de parteneriate cu universităţi sau institute de cercetare care pot oferi soluţii pentru realizarea unor platforme de învăţare, dar şi pentru pregătirea cadrelor didactice;
  5. Elaborarea de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării a unor documente şi proceduri cu dispoziţii clare, concise cu privire la modul de desfăşurare a activităţilor de învăţare şi de evaluare online.
  6. Realizarea unor seturi de resurse educaţionale deschise elaborate de cadre didactice, specialişti din mediul academic, care să fie puse gratuit la dispoziţia cadrelor didactice;
  7. Realizarea unei evaluări constante a activităţii desfăşurate online, fără însă a pune presiune pe cadrele didactice, părinţi, elevi sau studenţi, în vederea unei analize detaliate a modului de derulare a procesului educaţional şi a formulării soluţiilor pentru corijarea deficienţelor;
  8. Crearea unor grupuri de analiză şi comunicare la nivelul ministerului, inspectoratelor şcolare, unităţilor de învăţământ care să gestioneze prompt situaţiile apărute în sistemul educaţional.
    Cu siguranţă, specialiştii din domeniu au mult mai multe soluţii care pot fi implementate, însă important este ca la minister să existe disponibilitate pentru dialog şi cooperare.
    EDUCAŢIA este şi trebuie să rămână domeniu prioritar, indiferent de cine se află la guvernare.
    Vreau să le MULŢUMESC tuturor cadrelor didactice care fac eforturi deosebite pentru a desfăşura activităţi educaţionale, în mod constant şi coerent, cu copiii noştri. Le MULŢUMESC pentru răbdarea şi dedicaţia cu care încearcă să le fie aproape şi să îi motiveze să studieze.”, a afirmat deputatul Claudia Gilia.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Popular

Știri
Dâmbovița

Mașină de familie sau mașină sport?

Fiecare șofer are visuri diferite atunci când vine vorba...

După „gerul Bobotezei”, la Târgoviște au înflorit ghioceii!

Pentru al doilea an consecutiv, la Târgoviște primii ghiocei...

ITM Dâmbovița: Negocierea colectivă este obligatorie la nivelul unităților care au cel puțin 10 angajați

Pe parcursul trimestrului IV al anului 2024, Inspectoratul Teritorial...

Anvelopele de iarnă, siguranța pe drum în sezonul eece

În contextul condițiilor meteorologice din sezonul rece, Registrul Auto...