Ideea a plecat de la vizitele pe care autorităţile judeţene le-au făcut în mai multe societăţi comerciale din judeţ, acolo unde li s-a semnalat lipsa forţei de muncă specializate pe trebuinţele specifice ale capacităţilor economice respective. În acest sens, a fost iniţiată, în colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Dâmboviţa, o masă rotundă, la care a participat şi ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, unde s-au aşezat împreună directorii de şcoli şi agenţii economici. Sensul dezbaterii a fost tocmai corelarea planurilor de şcolarizare cu cererea existentă pe piaţa muncii. S-au desprins câteva lucruri punctuale pe care le vom vedea concretizate în viitorul plan deşcolarizare pentru anul 2015 -2016. Clase profesionale la licee teologice. Este soluţia oferită de reprezenţanţii Ministerului Educaţiei la propunerea angajatorilor de a mări ponderea învăţământului profesional în comparaţie cu cel theoretic. Principalul motiv pentru reînfiinţarea acestei forme de învăţământ este că zeci de mii de absolvenţi de liceu, care sunt apţi să muncească, intră în rândul şomerilor deoarece cunoştinţele teoretice deprinse nu sunt suficiente pentru a se angaja, iar cele practice lipsesc. Elevii care vor face şcoala profesională de trei ani vor primi 200 lei lunar, ca bursă de studii, dar şi susţinere financiară din partea companiei la care vor face practică. De asemenea, aceştia vor primi certificat de calificare profesională -valabil în UE. După mai bine de zece ani de la distrugerea învăţământului profesional se revine la vechea formă de educare a meseriaşilor. De anul viitor, şcolile profesionale vor avea tot trei ani, ca înainte de 2003, urmând ca elevii să poată continua studiile la liceu. Conform metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei, în învăţământul profesional, care va începe din clasa a IX-a în loc de X-a, se pot înscrie elevii care se află în clasa a VIII-a şi absolvenţii de clasa a VIII-a din seriile anterioare, se arată în metodologia de admitere.
Ce şcoli au voie să organizeze învăţământ profesional
Unităţile de învăţământ care organizează învăţământ profesional trebuie să aibă o bază materială necesară desfăşurării pregătirii elevilor pentru dobândirea calificării profesionale şi resurse umane calificate, prin personal didactic propriu sau personal didactic asociat. Învăţământul profesional cu durata de trei ani se organizează numai în unităţile de învăţământ care au contracte încheiate cu operatorii economici sau instituţii publice, contracte prin care se stabilesc obligaţiile privind organizarea şi desfăşurarea procesului de formare pentru obţinerea calificării profesionale a elevilor şi a stagiilor de pregătire practică şi asigurarea condiţiilor tehnice şi a resursei umane necesare pregătirii practice a elevilor din învăţământul profesional şi asigurarea condiţiilor tehnice şi a resursei umane necesare pentru organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a calificării.
Directori de şcoli din Dâmboviţa. la discuţii cu reprezentanţi ai mediului de afaceri dâmboviţean Se reînfiinţează şcolile profesionale
Date: