Ministerul Educaţiei Naţionale şi UNICEF în România au lansat joi, 23 noiembrie, studiul „O privire asupra participării la educaţie folosind analiza pe cohortă”.
Analiza pe cohortă este focalizată pe o generaţie care parcurge un întreg ciclu şcolar şi oferă o imagine de mai mare acurateţe cu privire la dimensiunea fenomenului de abandon în unităţile de învăţământ şi categoriile de elevi care sunt în prezent cele mai afectate. În ultimii ani, deşi abandonul pe cohortă se reduce în cazul tuturor ciclurilor de învăţământ, se constată că o proporţie mai mare de copii nu participă la educaţie ca urmare a condiţiilor de dezavantaj familial, economic, social, de unde rezultă o rată netă ajustată de cuprindere mai mică, dar un nivel mai scăzut al abandonului înregistrat pe parcursul unui ciclu.
La nivelul învăţământului preşcolar s-a observat o creştere a participării la educaţie a copiilor de vârste mici (de la 65% la 86% în cazul copiilor de 3 ani), rata de cuprindere cea mai mare fiind specifică, copiilor de 4 şi 5 ani ca urmare a implementării clasei pregătitoare.
„Raportul de faţă este important pentru că aduce, în mod riguros şi documentat, o imagine de profunzime privind abandonul şcolar. Am speranţa ca rezultatele şi concluziile incluse aici să fie analizate nu doar de factori de decizie de la nivel naţional, ci şi de cele de la nivel judeţean şi local, pentru că rezolvarea provocărilor curente privind participarea la educaţie a copiilor ţine de un context specific. Numai cu implicarea şi sprijinul actorilor locali relevanţi vom putea sprijini în mod real copii şi tinerii în risc, iar aceste măsuri trebuie în mod sistematic urmărite. Dacă indicatorii privind participarea la educaţie se vor îmbunătăţi, vom şti că aceste măsuri funcţionează cu adevărat”, a declarat Liviu Marian Pop, ministrul Educaţiei Naţionale. Deşi se înregistrează o reducere semnificativă a decalajului dintre mediul urban şi rural, se menţine diferenţa semnificativă dintre cele două medii de rezidenţă în defavoarea celui rural.
„Indiferent de locul unde s-au născut, de abilitate sau diz-abilitate, de situaţia economică a familiei, de gen şi etnie, toţi copiii au dreptul la educaţie de calitate. Studiu de faţă ne arată, pe de o parte, zonele unde s-au înregistrat progrese, iar pe de altă parte unde trebuie să adaptăm politicile publice astfel încât să fie asigurată echitatea şi fiecare copil să aibă şanse egale. Modelul nostru din Bacău demonstrează eficacitatea serviciilor integrate pentru copii şi impactul educaţiei incluzive de calitate”, a spus Pieter Bult, reprezentant UNICEF în România.
Conform datelor din studiul elaborat de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei şi UNICEF în România, 391.000 de copii sunt în afara sistemului de educaţie. 8 elevi din 10 în vârstă de 15 şi 16 ani finalizează învăţământul obligatoriu, în timp ce doar 7 elevi din 10 finalizează liceul sau învăţământului profesional. Unul din patru tineri de vârstă corespunzătoare nu mai continuă studiile după clasa a VlII-a sau după ce au reuşit să finalizeze învăţământul obligatoriu de 10 ani.
Educaţia de calitate sprijină copiii din mediul rural să nu abandoneze şcoala
Date: