Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale recomandă solicitanţilor Programului Naţional de Dezvoltare Rurală să acorde o atenţie sporită la întocmirea documentaţiei obligatorii pentru depunerea cererilor de finanţare în sesiunile care vor fi lansate anul aceasta.
„În acest moment, ne pregătim să lansăm noile sesiuni de depunere a cererilor de finanţare şi cu această ocazie reamintesc faptul că, în afară de documentele obligatorii pe care le solicităm la depunerea dosarelor, există o serie de condiţii pe care potenţialii beneficiari trebuie să le respecte şi la contractare. Un exemplu în acest sens este solicitarea Cazierului judiciar al responsabilului legal, fără înscrieri care privesc sancţiuni economico-financiare. Au fost situaţii în care solicitanţii au fost declaraţi eligibili în urma evaluării, dar nu s-a putut încheia contractul de finanţare pentru că reprezentantul legal nu îndeplinea această condiţie, prevăzută în Ghidul solicitantului”, a declarat Adrian CHESNOIU, directorul general al Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR). În acest context se reaminteşte solicitanţilor faptul că în Cazierul judiciar al reprezentantului legal nu trebuie să apară infracţiuni de natură economică sau cu implicaţii economice, acestea fiind cele care afectează patrimoniul unei persoane fizice sau juridice, publice ori private. Trebuie menţionat că în principal Codul Penal conţine reglementări privitoare la activităţile economice, comerciale şi financiare care se desfăşoară şi a căror existenta şi dezvoltare lezează economia naţională, împiedică activitatea agenţilor economici, prejudiciază interesele economice ale populaţiei. De asemenea, se regăsesc astfel de norme cu caracter penal şi în legi speciale, precum: Legea nr. 78/ 2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie; Legea nr. 31/ 1990 privind societăţile, Legea nr. 241/ 2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, Codul vamal, Codul Fiscal şi de procedură Fiscală, Codul Silvic, legislaţie bancară şi alte legi specifice domeniilor de activitate. Se mai subliniază faptul că fiecare cazier judiciar este supus unei analize foarte atente efectuate de către experţii AFIR, în funcţie de articolele legale înscrise.
Listă exemplificativă cu infracţiuni de natură economică sau cu implicaţii economice
Lista prezentată mai jos are caracter exemplificativ având în vedere dimensiunea şi varietatea domeniilor economice şi a reglementărilor specifice, precum şi dinamica procesului normativ. Cele mai importante acte normative care conţin prevederi legislative cu referire la infracţiuni de natură economică sau cu implicaţii economice sunt:
– Infracţiuni prevăzute în Codul penal
* Infracţiuni contra patri-monului (art. 228 – 252);
* Infracţiuni de corupţie şi de serviciu (art. 289 – 309);
* Infracţiuni de fals (art. 310 –
319)
– Legea nr. 31/ 1990 privind societăţile (art. 271 – 281);
– Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale (cap. II, art. 3
– 9);
– Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie;
– Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor (art. 29, 31);
– Codul vamal al României
(art. 270 – 275);
– Legea nr. 59/1934 asupra cecului, (art. 84, pct. 1-4);
– Legea nr. 21/1996 a concurentei (art. 65);
– Legea nr. 46/2008 – Codul Silvic (TITLUL VI: Răspunderi şi sancţiuni).
– Alte legi sectoriale care reglementează activităţi economice pot conţine secţiune dedicată contravenţiilor şi infracţiunilor.
Fără înscrieri care privesc sancţiuni economico-financiare în cazierul judiciar al reprezentanţilor legali ai beneficiarilor proiectelor finanţate prin PNDR
Date: