Sala Unirii a Consiliului Judeţean Dâmboviţa (CJD) a găzduit un focus grup pe tema promovării turistice a judeţului Dâmboviţa. Întâlnirea face parte din seria acţiunilor desfăşurate de cJd, în partene-riat cu Academia de Studii Economice (ASE) din Bucureşti, în baza unui protocol încheiat între cele două instituţii pentru elaborarea unei strategii de dezvoltare şi promovare turistică a judeţului Dâmboviţa. La focus grup a participat conducerea CJD, reprezentată de Alexandru Oprea -preşedinte şi Alin Manole – vicepreşedinte. Din partea ASE, au participat la întâlnire prof. univ. dr. Gabriela Ţigu, prof univ. dr. Claudia Ţuclea şi conf. univ. dr. Mădălina
Ţală.
De asemenea, au răspuns invitaţiei reprezentanţi ai mediului de afaceri, operatori din turism, primarii localităţilor limitrofe arealului Padina – Peştera, reprezentanţii mai multor asociaţii nongu-vernamentale.
În deschiderea întâlnirii, preşedintele Consiliului Judeţean Dâmboviţa, Alexandru Oprea, a evidenţiat importanţa realizării unei strategii în vederea dezvoltării zonei montane a judeţului: „Cred că este normal şi firesc să avem o strategie la nivelul judeţului Dâmboviţa, iar pentru a elabora această strategie am apelat la sprijinul Facultăţii de Turism din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti. Vă mulţumesc acelora dintre dumneavoastră, care aţi răspuns solicitărilor noastre de a comunica un prim set de date, absolut necesare pentru a elabora această strategie. Colegii din cadrul ASE Bucureşti au centralizat şi au dorit să avem această primă rundă de întâlniri, pentru a vedea ce anume au gândit dânşii, care sunt necesităţile şi care sunt priorităţile noastre ca instituţie, ca judeţ. Vreau să vă spun că am gândit această strategie pentru că eu nu cred că doar zona de nord a judeţului este o destinaţie turistică, având şi sudul, cu Potlogi, avem şi Târgoviştea cu Curtea Domnească, Bisericile din Municipiul Târgovişte. Am rugămintea la dumneavoastră să fie o discuţie utilă şi benefică, o comunicare, un dialog care presupune un dublu-sens, nu doar să ascultăm ci si să venim cu idei şi cu soluţii. Eu cred că aceste lucruri vor continua. Săptămâna viitoare, tot luni, din ceea ce ştiu eu, avem o prezentare de la firma cu care suntem în contract şi care ne-a făcut studiul de soluţie pentru ceea ce înseamnă pârtiile de schi şi infrastructura conexă din zona Padina – Peştera (…) O să avem şi pârtii, o să avem tot ce înseamnă infrastructură conexă în zona montană.
De asemenea, eu sper să avem în continuare şi drum. Mai dau o veste bună: săptămâna aceasta ne va intra la finanţare modernizarea centrului Salvamont, cu sprijinul Guvernului României, cu ceea ce înseamnă infrastructura finanţată de Ministerul Turismului, ne ajută foarte mult faptul că am reuşit să declarăm zonă turistică de interes naţional Padina – Peştera.
Eu vă rog să avem un schimb de opinii şi de idei constructiv, cu siguranţă vom mai avea două sau trei dezbateri până vom reuşi să conturăm ce am gândit noi, orice idee este binevenită în măsura în care este şi dezirabilă şi există o resursă financiară. Am toată buna-credinţă să continui. Cred că am făcut paşi importanţi să punem în valoare şi Palatul Brâncovenesc de la Potlogi, să pună în valoare colegii mei de la Primăria Târgovişte ceea ce înseamnă povestea asta legată de Curtea Domnească, poate că aici ar trebui să gândim nişte soluţii adaptate secolului 21, poate nişte tururi virtuale sau nişte lucruri care ar putea să se întâmple şi să o prezentăm de manieră mai atractivă, să ne punem în valoare ceea ce avem.
Fac un apel la dumneavoastră, pentru că sunt şi reprezentanţi ai mediului de afaceri, să înţelegem că, în această poveste, în această întreprindere, nu suntem competitori unii cu ceilalţi. Suntem parteneri. Şi cred că dumneavoastră, alături de noi, putem să facem ca acest judeţ să merite o şansă la dezvoltare. Şi sigur că, am deplina speranţă că acest lucru se va întâmpla. Dar trebuie să înţelegem că aceste acţiuni trebuie făcute în regim partenerial.”
Totodată, prof. univ. dr. Gabriela Ţigu, reprezentatul ASE Bucureşti a vorbit despre paşii care trebuie parcurşi în vederea realizării unui studiu de dezvoltare şi promovare a potenţialului turistic, pornind atât de la consultarea turiştilor cât şi a reprezentanţilor mediului economic:
„Avem o colaborare mai veche, de acum 8 ani, când am mai realizat un studiu asemănător, dar de data aceasta este o abordare uşor diferită pentru că, în 8 ani, s-au produs multe schimbări (.) Am demarat acel studiu printr-o cercetare în rândul turiştilor, pentru că este foarte important să vedem care sunt aşteptările acestora pornind de la segmentele ţintă pe care le vizează această destinaţie turistică, respectiv judeţul Dâmboviţa. Noi am pornit de la bazinele de turişti care vin spre aceste destinaţii din judeţ. Am acoperit, de altfel, toată ţara, dar nu am reuşit să acoperim turiştii străini pentru că este un pic mai dificil (.) Am reuşit să creionăm din punct de vedere ştiinţific un eşantion reprezentativ şi am realizat deja o sumară prelucrare a răspunsurilor acestora. Rezultatele finale nu sunt încă gata, dar noi vă vom da câteva aspecte ale acestei cercetări pentru a vedea deja cum stau lucrurile. O altă componentă importantă pentru un asemenea demers este consultarea tuturor agenţilor economici din destinaţia respectivă – stakeholderi, cum le spunem noi, care au implicaţii directe sau indirecte în dezvoltarea turismului din judeţ. Înainte de a decide către ce se îndreaptă o destinaţie trebuie consultată comunitatea locală. Dumneavoastră sunteţi cei care trebuie să puneţi în practică o strategie. Noi doar o sugerăm. Dumneavoastră ştiţi mai bine decât noi ce este de succes în judeţ, ce poate fi promovat, ce poate fi dezvoltat, unde trebuie intervenit ş.a.m.d. Noi putem să sugerăm pe baza cercetărilor pe care le facem, iar întâlnirea de astăzi este o componentă a acestei cercetări. Noi nu am venit să spunem ceea ce am gândit noi până acum pentru că proiectul este încă în lucru, studiul este în curs de desfăşurare şi va fi finalizat abia peste o lună, ci dimpotrivă, dorim să vă ascultăm opiniile privind direcţiile de dezvoltare şi promovare a turismului în judeţ. Vrem să identificăm principalele probleme din turism. Într-un sens mai larg, alte probleme sau hai să spunem limite şi posibilităţi din alte domenii de activitate care pot ajuta turismul în destinaţia Dâmboviţa şi împreună să evaluăm care sunt interesele dumneavoastră de a promova turismul în această destinaţie. Practic, din punct de vedere metodologic, ceea ce facem noi astăzi, se cheamă un focus grup (.. ) Vă mulţumim tuturor celor care sunteţi prezenţi şi ne bucurăm că există interes pentru această temă şi vom încerca să profităm la maximum de această întâlnire.”
Focus grup pentru promovarea turistică a judeţului, la CJD
Date: