Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP), prin Direcţia Integritate, Bună Guvernare şi Politici Publice (DIBGPP), a elaborat Raportul de monitorizare (M3) a implementării Strategiei Naţionale Anticorupţie 20162020 la nivelul administraţiei publice locale în anul 2018. Documentul reprezintă o sinteză cantitativă şi calitativă a modului în care a fost implementată Strategia Naţională Anticorupţie la nivelul administraţiei publice locale în anul 2018.
În scopul implicării unui număr cât mai mare de instituţii ale administraţiei publice locale în mecanismul de monitorizare a Strategiei Naţionale Anticorupţie 2016-2020, MDRAP a întreprins o serie de activităţi menite să sprijine reprezentanţii autorităţilor publice locale. Astfel, Raportul de monitorizare M3 reprezintă rezultatul demersurilor susţinute ale MDRAP, concretizate în:
o mii de e-mailuri către cele 3228 de unităţi administrativ-teri-toriale,
o vizite la sediul a 75 de primării de oraşe şi comune,
o sute de consultanţe şi îndrumări acordate prin telefon responsabililor SNA de la nivelul primăriilor şi consiliilor judeţene,
o 8.300 de documente transmise de UAT-uri (aproximativ 10GB de informaţii) şi analizate în cadrul DIBGPP,
Toate aceste demersuri au fost realizate în vederea conştientizării celor care îşi desfăşoară activitatea în administraţia publică locală cu privire la măsurile preventive anticorupţie, precum şi pentru promovarea unei culturi a transparenţei şi integrităţii în exercitarea funcţiei publice.
Raportul de monitorizare M3 a fost întocmit pe baza raportărilor privind implementarea SNA în anul 2018 transmise de către unităţile administrativ-teritoriale. Principalele concluzii rezultate în urma analizei datelor transmise de către reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice locale, realizată în cadrul Raportului de monitorizare (M3), dar şi comparativ cu anii 2016 şi 2017, respectiv pentru întreaga perioadă 2012-2015 sunt:
Gradul de aderare la valorile SNA 2016-2020 a înregistrat o creştere majoră faţă de ciclul strategic anterior, de la 16,17% la 49,88%.
Rata de completare a raportului anual de autoevaluare (Anexa nr.3 din H.G. nr. 583/2016) a crescut cu 11,37% faţă de anul 2017 (20,17%), când a fost înregistrat cel mai scăzut grad de raportare a acestui document –
8,80.
Rata de raportare creşte în funcţie de tipul de UAT, respectiv de la consilii judeţene la comune.
În ceea ce priveşte implementarea măsurilor preventive anticorupţie, de transparenţă instituţională şi decizională şi de bună guvernare, din analiza calitativă a rapoartelor transmise se constată faptul că, deşi au fost înregistratate progrese semnificative în activitatea desfăşurată de unităţile administrativ-teritori-ale raportoare, nu există o cultură a autopromovării.
Au fost identificate şi exemple de bună practică în ceea ce priveşte punerea în aplicare a unor măsuri inovative de promovare a integrităţii, de comunicare şi transparenţă, educaţie anticorupţie, implicare activă a cetăţenilor, e-administraţie. Toate aceste exemple se vor regăsi în Harta interactivă a bunelor practici identificate în domeniul prevenirii corupţiei la nivelul administraţiei publice locale, disponibilă la: http://greencity.mdrap.ro/. Întrucât, în urma analizei calitative a documentelor transmise de către UAT-urile raportoare, s-a constat că doar o mică parte dintre acestea au depăşit nivelul generalizat de formalism adaptându-le la specificului instituţiei şi având în vedere feedback-ul primit în urma activităţilor specifice întreprinse de DIBGPP în anul 2018 pentru realizarea prevederilor SNA 2016-2020 la nivelul administraţiei publice locale, apreciem că se impune în continuare instruirea personalului din cadrul autorităţilor locale, astfel încât acesta să înţeleagă şi să aplice corect măsurile şi instrumentele de lucru.
De asemenea, ţinând cont de concluziile consemnate în rapoartele anterioare de monitorizare, respectiv de caracteristicile şi nevoile celor patru tipuri de UAT-uri care formează publicul ţintă al DIBGPP, se va avea în vedere ca, în anii următori, activitatea de asistenţă tehnică susţinută de responsabilii de regiune desemnaţi de MDRAP cu monitorizarea implementării strategiei la nivel local să fie adaptată specificului fiecărui segment în parte, inclusiv din punctul de vedere al canalului de comunicare utilizat.
În Raportul de monitorizare M3 este prezentat şi stadiul activităţilor prevăzute în Planul de acţiuni pentru perioada 20172020 în vederea promovării şi monitorizării implementării SNA
2016-2020 la nivelul
administraţiei publice locale.
Raportul de monitorizare (M3) a implementării strategiei naţionale anticorupţie (SNA) 2016 – 2020 la nivelul administraţiei publice locale în anul 2018 şi anexele aferente se regăseşte şi poate fi consultat pe site-ul MDRAP, la secţiunea dedicată -Integritate şi bună guvernare (www.mdrap.ro/-5197/-1793), împreună cu rapoartele anterioare de monitorizare aferente atât SNA 2016-2020, cât şi SNA
2012-2015.
MONITORIZAREA IMPLEMENTĂRII STRATEGIEI NAŢIONALE ANTICORUPTIE 2016-2020 LA NIVELUL ADMINISTRATIEI PUBLICE LOCALE IN ANUL 2018
Date: