Începând cu data de 1 martie a intrat în vigoare Regulamentul (UE) nr. 181/2011 privind drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul şi autocarul, care conferă noi drepturi acestei categorii de călători pe întreg teritoriul UE. Regulamentul prevede drepturile de bază ale călătorilor şi impune o serie de obligaţii firmelor de transport cu autobuzul şi autocarul şi conducerii autogărilor cu privire la responsabilitatea pe care o au faţă de călători. În fiecare an, numărul celor care se deplasează cu autobuzul sau autocarul în UE este de aproximativ 70 de milioane. Regulamentul stabileşte drepturile pasagerilor într-un mod similar cadrului aplicabil transportului aerian, feroviar şi naval. Printre noile drepturi se numără:
. nediscriminarea pe motive de naţionalitate în ceea ce priveşte tarifele şi alte condiţii contractuale;
. tratament nediscrimi-natoriu pentru persoanele cu handicap şi cele cu mobilitate redusă. Mai precis, asistenţă gratuită în autogările desemnate şi în autobuze şi autocare, precum şi compensaţii financiare pentru pierderea sau deteriorarea echipamentelor de mobilitate aparţinând acestei categorii de persoane; . informaţii adecvate şi accesibile pentru toţi pasagerii înaintea şi în timpul călătoriei, precum şi informaţii generale privind aceste drepturi, în autogări.şi pe internet;
. rambursarea integrală a preţului biletelor sau redirecţionare în caz de suprarezervare, anulare sau depăşirea cu mai mult de 2 ore a orei estimate de plecare (aplicabilă numai călătoriilor pe distanţe ce depăşesc 250 km);
. compensarea a 50% din preţul biletului, pe lângă rambursarea integrală a preţului biletelor în caz de suprareze-rvare, anulare sau depăşirea cu mai mult de 2 ore a orei estimate de plecare, atunci când firma de transport nu oferă călătorilor dreptul de a alege între rambursare şi redirecţionare (aplicabilă numai călătoriilor pe distanţe ce depăşesc 250 km);
. asistenţă adecvată (gustări, mese calde, băuturi răcoritoare şi, dacă este cazul, cazare) în cazul anulării sau al unei întârzieri mai mari de 90 de minute la călătorii mai lungi de 3 ore (aplicabilă numai călătoriilor pe distanţe ce depăşesc 250 km);
. compensaţii pentru decese, răniri, pierderea sau deteriorarea bagajelor din cauza accidentelor rutiere; . un mecanism de tratare a reclamaţiilor care să fie instituit de firmele de transport rutier şi să fie pus la dispoziţia tuturor călătorilor;
. înfiinţarea unor organisme naţionale independente în fiecare stat membru al UE, responsabile cu aplicarea regulamentului şi impunerea de sancţiuni atunci când este cazul.
Acum cinci ani, când Comisia Europeană a decis să îşi prezinte propunerea cu privire la drepturile călătorilor cu autobuzul sau autocarul, nu existau nici acorduri internaţionale care să se aplice în majoritatea statelor membre, nici acte legislative la nivelul UE care să stabilească drepturi generale pentru acest mod de transport.
Adoptarea acestui regulament în 2011 a marcat finalizarea cadrului juridic aplicabil utilizatorilor tuturor modurilor de transport la nivelul UE. Astăzi, UE a devenit prima zonă integrată a drepturilor pasagerilor la nivel mondial, protecţia aplicându-se indiferent de modul de transport utilizat: aerian, feroviar, naval şi rutier (cu autobuzul şi autocarul).
În toamna 2013, Comisia Europeană va avea prima întrevedere cu autorităţile naţionale din statele membre ale UE pentru a coordona aplicarea efectivă a legislaţiei în domeniul drepturilor călătorilor cu autobuzul şi autocarul.
Noile drepturi atunci când circulaţi cu autocarul
Date: