In anul pandemiei, mii de copii au rămas în urmă cu materia, iar aprope 200.000 nu au învăţat să scrie şi să citească în acest an şcolar, pentru că nu au avut acces la tehnologie.
Părinţii acestor copii pot depune până pe 3 martie o cerere la secretariatele şcolii pentru orele remediale plătite de stat. Programul „Şcoală după şcoală” va începe pe 8 martie.
Nu se ştie însă, deocamdată, cum se vor derula aceste cursuri. Specialiştii în educaţie atrag atenţia că e nevoie de lucru individual cu elevii pentru a putea recupera materia pierdută. Un astfel de exemplu este proiectul „Adoptă intelectual un copil”, prin care sute de profesori şi studenţi se ocupă gratuit de elevii care au nevoie de ajutor.
Problema este însă că nu se ştie cum se vor desfăşura aceste ore de recuperare a materiei pierdute. Specialiştii în educaţie şi mai mulţi profesori atrag atenţia că astfel de ore remediale ar trebui să înceapă cu un test al acestor copii, pentru ca dascălii să vadă exact ce lacune au elevii, altfel ar fi în zadar.
Câte 20 de ore pe lună pentru fiecare elev, de recuperare a materiei, asta recomandă ministerul profesorilor şi învăţătorilor. Orele să fie cu prezenţă fizică şi vor fi făcute cu elevii de la clasele primare şi de gimnaziu, adică până în clasa a VlII-a inclusiv, în programul naţional pilot de tip „Şcoala după şcoală”, potrivit Ordinului nr. 3.300 din 19 februarie 2021, publicat în Monitorul Oficial.
Recomandarea oficială a ministerului, cuprinsă în ordinul amintit e aceea să fie constituite grupe cu o medie de 12 elevi/grupă, organizarea a 20 de ore de activităţi remediale/lună/elev, cu prezenţă fizică în clasă.
Ce şcoli organizează ore remediale? Decid Inspectoratele, tot inspectoratele împart banii
Sunt organizate ore de recuperare în unităţile de învăţământ în care există elevi care au nevoie de ore remediale, nevoie stabilită prin criteriile de mai jos:
- elevul nu a avut acces sau a avut acces deficitar la activităţile educaţionale desfăşurate prin intermediul tehnologiei şi al internetului, întrucât nu dispune de echipamente informatice proprii sau nu beneficiază de conexiune/conexiune fiabilă la internet;
- elevul se află în situaţie de corigenţă la sfârşitul semestrului I al anului şcolar 2020-2021 sau are situaţia şcolară neîncheiată la cel puţin o disciplină;
- elevul are nevoie de ore remediale, necesitate dovedită de rezultatele şcolare obţinute în semestrul anterior sau la evaluarea iniţială de la începutul semestrului în derulare.
Şcolile transmit către inspectoratele şcolare datele cu privire la numărul de elevi eligibili pentru a participa la programul de educaţie remedială. - Inspectoratele şcolare, pe baza datelor transmise de către şcoli stabilesc unităţile de învăţământ care vor organiza activităţi remediale în cadrul Programului naţional pilot de tip „Şcoala după şcoală” din lista celor care au optat pentru organizarea acestor activităţi.
- Inspectoratele şcolare repartizează bugetele corespunzătoare acordării sprijinului financiar unităţilor de învăţământ în care vor fi organizate activităţile din Programul naţional pilot de tip „Şcoala după şcoală”, în funcţie de numărul declarat de elevi care se încadrează în criteriile de eligibilitate.
- Dacă o şcoală nu organizează cursuri remediale, dar sunt elevi care depun cereri pentru ore remediale, atunci elevii pot participa la aceste activităţi în cadrul altor unităţi de învăţământ decât cele în care sunt înmatriculaţi.