De la începutul anului, comportamentul de plată în rândul consumatorilor români s-a îmbunătăţit uşor comparativ cu 2016, în ceea ce priveşte plata la timp a facturilor. în prezent 74% dintre facturi sunt plătite la timp, ceea ce este echivalent cu o creştere de doar 1 punct procentual în comparaţie cu anul precedent. în acelaşi timp, companiile au redus termenele de plată atât pentru clienţii persoane fizice (B2C), cât şi pentru clienţii persoane juridice (B2B). Cu toate acestea, în ciuda uşoarei îmbunătăţiri a numărului de plăţi efectuate la timp, România rămâne una dintre ţările est-europene cu numărul cel mai redus de facturi achitate la timp, alături de Grecia, Rusia, Bulgaria şi Slovacia.
În ceea ce priveşte nivelul de creanţe neîncasate, acesta rămâne acelaşi ca în 2016, adică de 4%, având un impact negativ asupra economiei. În comparaţie, nivelul mediu de creanţe neîncasate la nivelul Europei de Est este mai mic de 3%. De asemenea, media plăţilor întârziate în România anul acesta a rămas de 23%, la fel ca în 2016. În ceea ce îi priveşte pe clienţii B2C (persoane fizice), aceştia întârzie cu plata sau nu plătesc deloc din cauza problemelor temporare cu lichidităţile (75%) şi neglijenţei. Din cauza întârzierilor plăţilor, companiile au pierderi de profit (62%), probleme cu lichidităţile (41%) şi reduceri ale investiţiilor (27%). În consecinţă, multe firme reacţionează la aceste întârzieri de plată şi neplăţi prin reducerea locurilor de muncă şi stoparea angajărilor (27%) şi prin creşterea preţurilor (22%), ceea ce afectează direct piaţa
locală.
Peste un sfert din facturi nu sunt plătite la timp
Date: