Servicii integrate de sănătate, sociale şi de educaţie pentru pacienţii cu tulburări de spectru autist

Date:

A fost semnat un Protocol de colaborare între Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul Finanţelor Publice şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, care are ca scop dezvoltarea şi implementarea unor programe destinate îmbunătăţirii accesului persoanelor diagnosticate cu tulburări de spectru autist la servicii integrate de sănătate, sociale şi de educaţie.
Protocolul semnat creează premisele pentru alocarea de fonduri necesare să asigure fiecărei persoane diagnosticată cu tulburare de spectru autist accesul săptămânal la 5 ore de terapie complementară actului medical, oferită de specialişti în psihoterapie şi psihopedagogie specială.
Ministerul Sănătăţii va înfiinţa un subprogram destinat persoanelor diagnosticate cu TSA, în cadrul Programului Naţional de Sănătate Mintală, în cadrul căruia vor fi acordate servicii integrate de sănătate – evaluarea, diagnosticul şi serviciile conexe actului medical. De asemenea, vor fi organizate programe de instruire destinate cadrelor didactice, consilierilor şcolari, asistenţilor sociali din sistemul educaţional, în vederea identificării şi facilitării intervenţiilor în cadrul tulburărilor de spectru autist.În acelaşi timp, subprogramul de educaţie parentală din cadrul Programului Naţional de Sănătate Mintală (PNSM), va fi dezvoltat în direcţia sprijinirii părinţilor copiilor diagnosticaţi cu TSA, în vederea dezvoltării de abilităţi sociale pentru cei mici.
În perioada 2013-2018, medici de familie au fost instruiţi pentru a realiza screening precoce pentru identificarea timpurie a copiilor cu TSA. Anul trecut, în data de 2 aprilie, ministrul Sănătăţii a transmis o scrisoare către toţi medici de familie din ţară în care le-a subliniat importanţa utilizării chestionarului de screening, elaborat în cadrul Programului Naţional de Sănătate Mintală şi profilaxie în patologia psihiatrică, pentru diagnosticarea cât mai timpurie şi iniţierea terapiei pentru a creşte şansele de recuperare a copilor care suferă de această afecţiune. Tot în cadrul PNSC, au fost achiziţionate teste standardizate pentru diagnosticarea copiilor cu TSA. Testarea copiilor este realizată în 10 centre reprezentative din ţară, de catre 146 de specialişti instruiţi să utilizeze aceste teste, începând cu anul 2016. De asemenea, Ministerul Sănătăţii a elaborat Manualul de instruire destinat consilierilor şcolari din sistemul educaţional în vederea depistării precoce şi intervenţiei, în cazul tulburărilor de dezvoltare pentru copii şi adolescenţi, inclusiv a tulburărilor de spectru autist. Astfel, aproximativ 600 de consilieri şcolari la nivel naţional au beneficiat, în perioada 2016-1017, de sesiuni de instruire menite să contribuie la identificarea şi intervenţia timpurie a copiilor cu TSA din învăţământul preşcolar şi primar. Educaţia parentală este, de asemenea, unul dintre obiectivele importante ale PNSC şi măsură esenţială de prevenţie pentru asigurarea sănătăţii mintale a copiilor şi adolescenţilor. În acest sens, a fost elaborat un manual de instruire destinat părinţilor, în vederea dezvoltării abilităţilor sociale şi emoţionale ale copiilor. Manualul are la bază recomandările comunităţilor de profesionişti, a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii şi a cercetărilor recente care plasau stilul de educaţie parentală în topul factorilor de impact asupra sănătăţii mintale a copiilor şi adolescenţilor. Acest manual conţine informaţii practice, menite să sprijine fiecare părinte în procesul complex al creşterii şi îngrijirii copiilor, cu trimitere la specificul fiecărei etape de vârstă şi activităţi menite să le permită părinţilor dezvoltarea de abilităţi sociale şi emoţionale copiilor lor.
În perioada 2013-2018, aproximativ 12 mii de părinţi au beneficiat la nivel naţional de sesiuni de instruire în cadrul cărora, sub îndrumarea unor profesionişti în domeniul sănătăţii mintale cu experienţă îndelungată în lucrul cu părinţii, au avut ocazia să deprindă metode şi tehnici de management comportamental şi intervenţie asupra copiilor, menite să faciliteze dezvoltarea sănătoasă, armonioasă şi pozitivă a personalităţii acestora, cu grijă pentru a preveni tulburările de sănătate mintală, precum anxietate sau depresie, pe care un copil le poate dezvolta atunci când trăieşte într-un mediu familial ostil şi fără atenţie pentru nevoile sale de dezvoltare emoţională.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Popular

Știri
Dâmbovița

După „gerul Bobotezei”, la Târgoviște au înflorit ghioceii!

Pentru al doilea an consecutiv, la Târgoviște primii ghiocei...

ITM Dâmbovița: Negocierea colectivă este obligatorie la nivelul unităților care au cel puțin 10 angajați

Pe parcursul trimestrului IV al anului 2024, Inspectoratul Teritorial...

Anvelopele de iarnă, siguranța pe drum în sezonul eece

În contextul condițiilor meteorologice din sezonul rece, Registrul Auto...