În perioada 1 ianuarie – 31 octombrie a.c., la nivelul județului Dâmbovița, ca urmare a activităților desfășurate pe drumurile publice pentru siguranța participanților la trafic, polițiștii au întocmit mai multe dosare penale la regimul rutier.
Astfel, au fost înregistrate 28 de dosare penale pentru comiterea infracțiunilor de punerea în circulație sau conducerea unui vehicul neînmatriculat, 119 dosare penale privind conducerea unui autovehicul pe drumurile publice de către o persoană aflată sub influența alcoolului și 55 de dosare penale pentru conducerea unui vehicul cu permis de conducere necorespunzător categoriei vehiculului, retras, anulat sau suspendat.
De asemenea, au fost constatate 92 de fapte de conducere unui vehicul fără permis de conducere.
În perioada analizată, la nivelul județului Dâmbovița au fost întocmite 119 dosare penale pentru conducerea unui vehicul sub influența substanțelor psihoactive.
După cum cunoașteți, în contextul social actual, determinat de consumul de droguri și al noilor substanțe psihoactive în rândul populației, precum și de conducere a vehiculelor sub influența substanțelor interzise, unele reglementări privind siguranța rutieră pe drumurile publice au fost modificate, sens în care amintim de prevederile OUG nr. 85/28 iunie 2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative în scopul creșterii siguranței rutiere.
Astfel, în prezent, în situația unui rezultat pozitiv, în urma testării cu aparatul Drager5000, polițiștii întocmesc o lucrare (este vorba de actul de sesizare, nu de un dosar penal), care rămâne la unitatea de poliție, pe parcursul celor 72 de ore, în care instituțiile de medicină legală trebuie să transmită rezultatul probelor biologice aferente.
Dacă în interiorul termenului de 72 de ore, polițiștii primesc de la medicină legală un rezultat negativ, acesta se anexează lucrării de bază, iar documentele se înaintează de către instituție, unității de parchet competente, cu propunere de închidere a procedurii, pe cale administrativă.
Această propunere, a unității de poliție, de închidere pe cale administrativă, într-o astfel de situație, are la bază rezultatul negativ al probelor biologice, emis de medicina legală, și nu presupune o propunere de clasare în accepțiunea Codului de Procedură Penală, ci închiderea pe calea administrativă a lucrării.
În situația în care rezultatul de la medicină legală este pozitiv, acesta se anexează lucrării de bază și documentele se transmit unității de parchet competente, unde lucrarea primește un număr unic, respectiv aceasta devine un ,,dosar penal”.
Prin urmare, măsura retragerii/reținerii permisului de conducere, pentru 72 de ore, este de natură a înlătura un potențial pericol din traficul rutier, până la primirea rezultatelor de la medicină legală.
Un caz recent care poate fi prezentat ca și exemplu, a fost înregistrat la data de 14 octombrie a.c., când polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Târgoviște – Biroul Rutier au efectuat semnal pentru a opri, pe drumul național 72A, în Priseaca, un autoturism care a fost înregistrat cu aparatul radar în timp ce se deplasa cu viteza de 144 de km/h, din direcția Dragomirești către Târgoviște.
Conducătorul auto și-a continuat deplasarea, ulterior fiind oprit de către polițiști pe bulevardul Unirii.
Șoferul a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ, dar și cu aparatul drugtest, rezultatul indicat fiind unul pozitiv, motiv pentru care acesta a fost condus la o unitate medicală pentru recoltare unor mostre biologice.
Având în vedere rezultatul pozitiv, polițiștii au întocmit o lucrare (este vorba de actul de sesizare, nu de un dosar penal), care a rămas la unitatea de poliție, pe parcursul celor 72 de ore, în care instituțiile de medicină legală trebuie să transmită rezultatul probelor biologice aferente.
La data de 16 octombrie a.c., a fost primit un rezultat pozitiv de la instituția de medicină legală, acesta fiind anexat lucrării de bază și transmis, împreună cu celelate documente, unității de parchet competente, unde lucrarea primește un număr unic, respectiv aceasta devine ,,dosar penal”, cercetările fiind continuate conform Codului Penal și Codului de Procedură Penală.
Subliniem că siguranța rutieră, prin protejarea vieții și a integrității fizice a tuturor participanților la trafic, rămâne unul dintre obiectivele principale pentru instituția noastră, iar orice abatere de la normele legale în vigoare, în special în ceea ce privește infracțiunile la regimul rutier, nu va fi tratată superficial, ci cu maximă responsabilitate și implicare din partea polițiștilor.
SITUAȚIA ACCIDENTELOR DE CIRCULAȚIE DIN JUDEȚUL DÂMBOVIȚA, ÎN PRIMELE 10 LUNI
În perioada ianuarie – octombrie a.c., numărul accidentelor grave înregistrează o scădere cu 20,51%, față de anul precedent, numărul persoanelor decedate a crescut cu 28,57%, comparativ cu anul anterior, numărul persoanelor rănite grav înregistrează o scădere de 23,72%, iar numărul răniților ușor înregistrează, de asemenea, o scădere de 25,71%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
În ceea ce privește accidentele rutiere ușoare, se înregistrează o creștere de 5,83%, față de anul 2023.
Din totalul accidentelor rutiere produse în acest an, 69,56% s-au produs în mediul rural, iar dintre cele 27 de persoane decedate, 66,66% au fost în mediul rural.
La nivelul județului Dâmbovița, principalele cauze generatoare de accidente de circulație (58,33%) sunt abaterile bicicliștilor, ceea ce semnifică 17,02% din numărul total de accidente, abaterile pietonilor, ceea ce semnifică 11,41% din numărul total de accidente, neacordare prioritate vehicule, ceea ce reprezintă 11,05% din numărul total de accidente, neadaptarea vitezei la condițiile de drum, ceea ce reprezintă 10,50% din numărul total de accidente, și nepăstrarea unei distanțe corespunzătoare în mers, ceea ce reprezintă 8,33% din numărul total de accidente.
Cu privire la principalele cinci cauze generatoare de accidente rutiere grave, conform evidențelor Serviciului Rutier, au fost identificate următoarele abateri, respectiv viteza neadaptată, ceea ce semnifică 20,37% din numărul total de accidente, abaterile pietonilor, ceea ce semnifică 18,51% din numărul total de accidente, alte preocupări în timpul mersului, ceea ce semnifică 11,11% din numărul total de accidente, neacordare prioritate de trecere pietoni, ceea ce semnifică 9,25% din numărul total de accidente, și neasigurarea la schimbarea direcției de mers, ceea ce semnifică tot 9,25% din numărul total de accidente.
Pe drumurile naționale ce tranzitează județul s-au înregistrat 164 de accidente de circulație, dintre care 20 au fost grave, iar pe cele județene, 158, dintre care 21 au fost grave.
Astfel, pe DN 71, pe tronsonul Bâldana-Târgoviște s-au înregistrat 21 de accidente de circulație, iar pe sectorul Târgoviște-Cota 1000, alte 22.
Pe DN 72 , pe sectorul Găești-Târgoviște s-au produs 15 accidente rutiere.
Pe DN 7, pe raza localităților Lungulețu-Titu-Produlești s-au înregistrat 13 accidente rutiere, iar pe sectorul Tărtășești – Slobozia Moară, 5 accidente rutiere.
Pe DN 1A, pe tronsonul Crevedia-Cornești, au avut loc 27 de accidente de circulație.
Pe drumurile comunale s-au înregistrat 47 de accidente rutiere, dintre care 7 au fost grave, pe străzile din mediul urban, 128 (11 grave), iar pe cele din rural, 53 (3 grave).
Precizăm că prevenirea producerii unor accidente de circulație reprezintă în continuare unul dintre obiectivele principale ale poliției rutiere, motiv pentru care în perioada următoare activitățile organizate vor fi intensificate.